Invloed met impact: interview met lokale onderneemster #1: Trudy van Lunch & Shop Break-out

Het thema van Internationale Vrouwendag is dit jaar ‘invloed met impact’. Vrouwen spelen daarin een sleutelrol en positiviteit is het sleutelwoord: samen kunnen wij de verharding in onze maatschappij tegengaan door op een positieve manier in te steken op al die maatschappelijke problemen die op ons bordje liggen.
De corona crisis heeft impact op ons allemaal. Hoe gaan de vrouwelijke onderneemsters in Alkmaar e.o. hier mee om? Welke impact heeft de crisis? Hoe blijven ze positief? WomanLink gaat elke week in gesprek met een onderneemster uit de buurt.

Het is koud wanneer ik op de Laat loop, toch is het bedrijvig in een van de hoofdstraten van Alkmaar. Tegenover Primark staat Trudy (40) achter haar kraam van Lunch & Shop Break-out, in gesprek met enthousiaste klanten. De kraam is gevuld met broden en allerlei huisgemaakte lekkernijen. Ook warme chocomel is populair op deze winterse dag.

‘Hoe lang bestaat Break-out al?’ vraag ik haar. 
‘In 2012 ben ik Intermezzo begonnen, in het pand hiernaast’, begint Trudy.
‘Dat was alleen een lunchroom. Ik had wel altijd het Sissy boy concept voor ogen: shoppen en koffie drinken, dus een totaalbeleving. Dat mensen binnen komen en er elke keer iets anders te zien is. Dat vond ik zo’n gaaf concept, waar je je creativiteit in kwijt kunt. Het pand waar Intermezzo in zat was echter te klein.
5 jaar geleden kwam het pand er naast, het huidige pand van Break-out, vrij. We begonnen daar eerst met ‘Intermezzo to go’, maar het pand was te groot om er niks anders mee te doen en ik had nog steeds het idee van een totaalbeleving in gedachten. Daarom werkten we eerst samen met Handpicked, waardoor mensen ook mooie producten konden kopen. Uiteindelijk zijn zij naar een ander pand gegaan en ben ik het alleen gaan doen.. Heel spannend! Ik veranderde de naam naar Break-out, omdat hier ‘break-out’ koffie werd gebrand, maar ook omdat het voor mij staat voor uitbreken en een nieuwe tijd. En wat bleek? Het concept werkte super goed!

En toen kwam corona..
‘De eerste lockdown waren we een periode dicht. In mei gingen we voorzichtig weer open, dat ging wel boven verwachting goed. Dit werd gevolgd door een super drukke periode in de zomer. De tweede lockdown mocht de winkel wel open blijven. We dachten out of the box en zijn zelf sieraden gaan maken. Ook konden mensen take away eten en koffie halen. Dat ging heel goed, we vonden er onze draai in en waren lekker creatief bezig.
Toen in december alles weer dicht ging, dachten we ‘wat moeten we nu?’. Uiteindelijk hebben we nu een kraam met levensmiddelen. We verkopen broden van onze vaste bakker, waar mensen met een beperking werken. We bakten onze taarten al zelf, maar zijn nog creatiever geworden en het assortiment is meer uitgebreid. Daar zijn we nu volledig op gefocust, we blijven lekker bezig.

‘Hoe blijf je zo positief met al deze veranderingen?’
‘Ik hou me zoveel mogelijk vast aan positiviteit, creatief bezig zijn en focus daar op. Zelf veel bakken en braden, nieuwe uitdagingen creëren en aangaan. Je moet toch flexibel zijn om om te gaan met de veranderende maatregelen. Soms loopt een pad dood, maar dan pak je gewoon een ander pad.
Ik zet mijn verwachtingen op 0, als we leuk bezig zijn en mensen reageren positief, voedt dat ons onwijs.
‘Krijgen jullie veel local support?’
Gelukkig krijgen we zoveel positieve reacties van mensen!  Ja, dat merken we echt. Vaste gasten komen wat regelmatiger lunch halen bijvoorbeeld, om ons er doorheen te trekken. We krijgen ook vaak berichtjes van gasten, dat het eten lekker was.

Ik blijf me focussen op de positieve berichten. Mijn motto: deal with it!’

Meer info over Lunch & Shop Break-out vind je hier.

Heb jij ook een mooi verhaal om te delen?

Neem dan contact op. Misschien is dan binnenkort jouw verhaal hier te lezen.