Interview trilogie ‘Vrouwen achter de Camera’ Marianna Bouquet

Dit keer is het de beurt aan Marianna Bouquet, cameravrouw en editor K1 Cultmedia.

‘Durf te dromen, ervoor te gaan, maar ook keuzes te maken om deze te verwezenlijken!’

 

In Het Videolab verwelkomt Marianna mij hartelijk en praten we onder het genot van een stuk zelfgemaakte appeltaart met calvados over haar leven, haar carrière als cameravrouw en haar ambities.

Marianna is geboren in Frankrijk en heeft na het VWO Audiovisueel een jaar universiteit Audio-Visueel gedaan. Deze studie heeft zij door persoonlijke omstandigheden moeten afbreken en dat heeft geleid tot de beslissing om te gaan reizen. Zo is zij al werkend via Marokko, Denemarken, Duitsland in Nederland terechtgekomen. In Alkmaar was voor haar de tijd rijp om wortels te schieten. Reizen was voor haar leven van dag tot dag en dat heeft ze als heerlijk ervaren. Ook was het een periode om los te komen van de verwachtingen van anderen, te relativeren, het lot te omarmen en te ontdekken wie ze nu echt zelf was.

De andere kant was dat er helaas geen tijd en geld was om te bouwen, ook niet op audio-visueel vlak. In Alkmaar heeft ze daarom eerst een paar jaar verschillende uitzendbanen gehad. Via een jonge man die ze tijdens een van die uitzendbanen leerde kennen, kwam ze terecht het audio-visuele bedrijf K1 Cultmedia). Hier heeft zij tot aan haar bevalling van haar zoon edit-werkzaamheden gedaan voor een aantal uur per week. Na drie maanden ging ze voor een jaar voor haar kinderen zorgen. Daarna kon ze weer terecht bij K1 Cultmedia, waar zij in het weekend montage-werkzaamheden heeft gedaan, om zodoende haar werk te kunnen combineren met haar gezin.

Toen tijdens een opname in Paradiso een cameraman onverwacht wegliep, werd Marianna gevraagd zijn camerawerk over te nemen. Omdat zij dit heel erg leuk vond en het ook goed ging, is zij meer uren gaan werken bij K1 en is zij in 2011 ook bestuurslid geworden.

Ze vertelt met veel enthousiasme en liefde over een aantal producties, waarbij mij opvalt dat zij waarden als authenticiteit, echtheid, creativiteit en schoonheid graag combineert met de techniek van het vak, de kunst, het netwerken en het verbinden. Als kind was ze al heel creatief: ze kon heel goed tekenen. Haar moeder was een erg zelfstandige vrouw en vond als hoofd van het grote gezin (Marianna heeft 5 zussen en 2 broers) kennis opdoen, studeren en goede manieren erg belangrijk. Zij heeft er dan ook toegezien dat alle kinderen gestimuleerd werden in hun ontwikkeling en kwaliteiten.

Inmiddels heeft ze meer dan 200 producties gedaan, filmtrailers en registraties alsmede videokunst. Het meest trots is zij echter op haar werk met Danstheater Aya, waarbij ze alle vrijheid krijgt van de choreografe. Deze vrijheid kreeg ze nadat de choreografe tranen in de ogen kreeg, nadat zij het ge-edite stuk Bronstsluier aan haar had laten zien. De choreografe was geroerd door de liefde die Marianna in het camera- en editwerk had gelegd, waardoor de essentie van het stuk volledig tot zijn recht kwam.

Haar creativiteit heeft Marianna doorgegeven aan haar eigen kinderen. Haar dochter studeert nu Verpleegkunde en haar zoon wil naar de Filmacademie. Hij had op zijn zesde al de camera gepakt tijdens een productie, een stuk gefilmd en zijn opnames zijn vanwege hun compositie ook daadwerkelijk gebruikt, vertelt ze zichtbaar trots. Bij zijn aanmelding aan de Filmacademie bleken er hoge eisen gesteld te worden aan een portfolio en toen bleek dat er in Alkmaar geen platform is voor filmmakers. Marianna heeft toen van de nood een deugd gemaakt en het Videolab opgezet, een platform voor jongeren die serieus aan hun portfolio willen werken, elkaar stimuleren en een broedplaats is voor filmmakers en crew. Het verbinden zit in het bloed van Marianna en ook dit  is terug te herleiden naar haar familie.

In het Cultuurbeleid 2020 van de gemeente Alkmaar is al melding gemaakt van het Videolab. De gemeente heeft een aantal culturele instellingen gevraagd om mee te schrijven aan deze beleidsnotitie en zodoende kon Marianna ook haar ideeën over een platform voor (aankomende) filmmakers onder het licht brengen.

Op de vraag hoe zij andere vrouwen kan inspireren hun droom te verwezenlijken, antwoordt ze: “Durf te dromen, ervoor te gaan, maar ook keuzes te maken om deze te verwezenlijken!”.
Zo wil zij zelf in de toekomst een programma maken over hoe onze genderidentiteit ons dagelijkse leven bepaalt en welke onderhuidse (rol)patronen in onze dagelijkse leven en media onze genderidentiteit bepalen. Hierbij benadrukt ze dat ze geen feministe is, maar een humaniste: zij denkt liever vanuit kwaliteiten en karakter in plaats van gender. Ik neem na dit mooie gesprek afscheid van een bevlogen vrouw, die weliswaar liever achter de camera staat dan ervoor, maar die ik heel graag in de spotlight zie staan met haar mooie (aankomende) werk.

Geschreven voor WomanLink
Auteur: Marija Kocetanovic

Heb jij ook een mooi verhaal om te delen?

Neem dan contact op. Misschien is dan binnenkort jouw verhaal hier te lezen.