Interview trilogie ‘Vrouwen achter de Camera’ Erna Faust Fotografie
Dit interview is met Erna Faust van Erna Faust Fotografie.
‘Een foto van Erna is meer dan een foto. Er schuilt een verhaal achter dat opgeslagen ligt in het hoofd van de fotograaf.’
Erna Faust, fotograve, geboren in Canada. Groeide op in Alkmaar, ze verhuisde naar Heerhugowaard om nu weer terug te zijn in de binnenstad. Ze omschrijft zichzelf als; ‘Een warhoofdige creatieveling, die denkt in foto’s en altijd bezig is met haar vak.’
Erna ontvangt me in haar studio. Terwijl ze mijn jas aanneemt kijk ik rond en laat de veelkleurigheid van het vertrek op me inwerken. Een prachtige inspirerende plek waar Erna sinds oktober gebruik van maakt.
Gedurende het interview geeft Erna mij een inkijkje in haar hoofd en snap ik wat ze bedoelt met de omschrijving van haarzelf.
Ze laat me foto’s zien en vertelt me direct allerlei details van de foto. Een foto van Erna is meer dan een foto. Er schuilt een verhaal achter dat opgeslagen ligt in het hoofd van de fotograaf.
De intense kleuren, de speling met scherpte, de setting, de aandacht voor details zijn zaken die mij, als leek in de fotografie, direct opvallen. Erna haar foto’s zijn anders, ze dragen Erna haar signatuur. Je kunt ze herkennen.
Erna haar carrière als fotograaf begon allemaal met het verhaal van een hondje dat te water viel. Achteraf speet het haar dat ze geen camera had om dat beeld vast te leggen. Ze kocht een simpele ‘klik klak’ camera en schoot haar eerste foto’s. Niet veel later kreeg ze van haar vriend haar eerste echte camera. Vanaf dat moment is Erna niet meer gestopt met het maken van foto’s.
Ze sloot zich aan bij ‘Fotoclub De Waag’ en deed mee aan wedstrijden. In die tijd werden de foto’s beoordeeld door Jaap Schoen en van hem heeft Erna veel geleerd. Ze kon omgaan met de kritiek die hij gaf en leerde daarvan. Met opbouwende eerlijke kritiek probeert ze nu zelf stagiaires te leren om betere foto’s te maken. Want Erna is ervan overtuigd dat een fotograaf tegen kritiek moet kunnen. Daarvan kan je leren. Wanneer je met kritiek kan omgaan dan kan je je ontwikkelen.
Erna werkt als fulltime fotograaf en heeft daar heel hard voor moeten werken. Ze vertelt dat het een combinatie is van de juiste mensen tegenkomen en er voor honderd procent voor gaan. Ze heeft zich ontwikkeld door heel veel foto’s te maken. Kijken, je oog moet leren hoe te kijken en daar heeft het jaren van training voor nodig.
‘Fotografie is een ambacht dat je, je tot in de kleinste details eigen moet maken. Het is net als wortels koken.’ zegt Erna. ‘Je kan wortels gewoon koken, maar ik heb wortels gegeten die eerst werden gekookt, toen uitgestreken en daarna gingen ze in de oven, om uiteindelijk weer opgerold te worden. En zo is het ook met foto’s maken. Je kan gewoon een foto schieten of je kan een verhaal vertellen.’
De diversiteit van de foto’s die Erna maakt zorgt voor de uitdaging in haar werk. Elke dag is anders. Ze fotografeert voor de krant en daarnaast ook twee dagen voor haarzelf. Voornamelijk zakelijke fotografie, het maken van portretten, maar ook culinaire foto’s. Erna gaat soms op pad met een vier meter hoog statief. Dan maakt ze schitterende foto’s van gebouwen waar menig vastgoedfotograaf een puntje aan kan zuigen.
‘Vind vooral plezier daarin en geef jezelf te tijd om je oog te ontwikkelen.’
Doordat er momenteel ontzettend veel fotografen zijn, is het niet Erna haar ambitie anderen te inspireren ook te gaan fotograferen. Het is een ambacht waar je heel hard voor moet werken. Het is moeilijk, zeker om als betaald fotograaf aan de slag te gaan. Mocht je toch aan de slag willen gaan dan is Erna haar advies om een doel te vinden in het maken van foto’s. Wat wil je ermee doen en wat wil je laten zien? Welk onderwerp wil je terug laten komen? Daarvanuit ga je aan de slag. Vind vooral plezier daarin en geef jezelf te tijd om je oog te ontwikkelen.
Geschreven voor WomanLink
Auteur: Priscilla de Vries
Heb jij ook een mooi verhaal om te delen?
Neem dan contact op. Misschien is dan binnenkort jouw verhaal hier te lezen.